logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۰
[ شناسه خبر : ۴۰۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان زنجان:

سطح آبهای زیرزمینی در استان زنجان کاهش می‌یابد/ 119 حلقه چاه غیرمجاز در استان زنجان مسدود شدند

سطح-آبهای-زیرزمینی-در-استان-زنجان-کاهش-می‌یابد-119-حلقه-چاه-غیرمجاز-در-استان-زنجان-مسدود-شدند

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به افت آبهای زیرزمینی در استان زنجان گفت: به منظور حفاظت از منابع آب 119 چاه غیرمجاز در استان زنجان مسدود شدند.

به گزارش موج رسا; یوسف رضاپور امروز در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی بخش عمده مصرف آب در استان زنجان بخش کشاورزی است اظهار کرد: 70 درصد از آب مصرفی استان در بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه در حدود 17 تا 20 درصد از منابع آب استان در بخش صنعت مصرف می‌شود بیان کرد: باید مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش یابد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان زنجان با بیان اینکه نباید با توسعه بخش کشاورزی مصرف آب نیز در این بخش افزایش یابد بیان کرد: باید مصرف فعلی آب در بخش کشاورزی نیز کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو رویکرد خود را از توسعه سد سازی به سمت حفاظت و حراست از منابع آب تغییر داده است بیان کرد: جهاد کشاورزی نیز تکلیف افزایش و ارتقای بهره وری خود را دارد.

رضاپور با بیان اینکه با توجه به میزان مصرف آب در بخش کشاورزی بهره‌وری نیز پایین است افزود: از گلخانه‌ها نیز بهره‌وری مناسبی انجام نمی‌شود.

وی گفت: بحران آب بخاطر مصرف‌های خارج از استاندارد بوده و باید میزان برداشت از آبهای زیرزمینی کنترل شود و هزینه نصب کنتورهای هوشمند نیز برعهده دولت گذاشته شده و در این شرایط کمبود نقدینگی و کمبود اعتبار باری به مشکلات ما اضافه کرده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اضافه برداشت 1404 حلقه چاه در استان زنجان بیان کرد: بیشتر اضافه برداشت‌ها در زنجان و خدابنده انجام شده است.

وی تعداد دشت‌ها و محدوده‌های مطالعاتی استان زنجان را هفت مورد عنوان کرد و افزود: پنج دشت ممنوعه و دو دشت آزاد هستند و سالانه 77 سانتی‌متر از تراز آب‌های زیرزمینی کاهش می‌یابد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان زنجان ابهر را بحرانی ترین دشت استان زنجان خواند و گفت: این دشت سالانه یک متر و 24 سانتی‌متر از سطح آب‌های زیرزمینی آن کاهش پیدا می‌کند و در مدت 24 سال گذشته 27 متر تراز آن پایین آمده است.

وی با اشاره به اینکه تراز آب‌های زیرزمینی دشت زنجان 13 متر پایین آمده است بیان کرد: بررسی‌ها در دشت قیدار نیز در دروه 18 ساله 11.7 متر کاهش تراز آب‌های زیرزمینی را نشان می‌دهد.

رضاپور اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی، تغذیه مصنوعی و تقویت سفره‌های زیرزمینی را از جمله اقدامات برای مدیریت مصرف آب و جلوگیری از تخریب سفره‌های زیرزمینی عنوان کرد و افزود: در شش ماهه نخست امسال 119 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شدند.

//ع

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر